C-vitamin: fittség, erő, egészség és minden, ami az aszalt gyümölcsökben rejlik

C vitamin! A híres, a neves, a vitaminok vitaminja, a legismertebb egészségmegőrző hatóanyag. Cikkünkkel szeretnénk mindenki emlékezetét felvilágosítani arról, hogy mire is jó ez a vitamin, mire nem.

C-vitamin: A kezdetek

A C-vitamin története egészen 1928-ig nyúlik vissza, ugyanis ebben az évben fedezett fel egy addig ismeretlen vegyületet Szent-Györgyi Albert, először a mellékvesében, majd a paprikából is kivonva. Ebből lett később a manapság is ismert C-vitamin.

Miért fontos ez a felfedezés? Először is azért, mert a szervezet önmagától nem képes előállítani ezt a vegyületet, más néven az aszkorbinsavat, ezt muszáj külső forrásból bejuttatni szervezetünkbe. Ilyenek például a gyümölcsök, azon belül is például a citrusfélék: narancs, citrom, grapefruit. Továbbá ott van zöldségekben is. Ha igazán nagy “dózist” szeretnénk belőle, akkor nem járhatunk rosszul, ha paprikát, paradicsomot, kelvirágot, burgonyát vásárolunk, fogyasztunk. Főzés, párolás után is viszonylag magas mennyiségben megmarad a C-vitamin a zöldségekben, gyümölcsökben.

A C-vitaminnál keresve sem találhatunk fontosabb vitamint, így sose feledkezzünk meg a napi előírt mennyiségről!

Pro és kontra

Röviden összefoglalva: ha megfelelő mennyiségben juttatunk C-vitamint szervezetünkbe, csupa jótékony hatással gazdagodunk, ha pedig nem, akkor kitesszük testünket a káros hatásoknak és sok betegségnek, kellemetlenségnek. Utóbbiak közé tartozik az ínysorvadás, vérérzékenység, izomsorvadás, lassan gyógyuló sebek, gyulladások magasabb rizikójú kialakulása, és a fertőzésekkel szembeni védelmi rendszer összeomlása. Sőt, a C-vitamin hiány egyik legismertebb kísérőjelensége a skorbut, ami egy súlyos táplálkozási betegség: fáradékonysággal, kimerültséggel, izomgyengeséggel, lassan gyógyuló sebekkel, törésekkel, vérzésekkel, gyulladásokkal, és nem is folytatnánk, szörnyű.

blog1-compressor

És mik a C-vitamin előnyei?

A kiegyensúlyozott életmód elengedhetetlen része a megfelelő C-vitamin fogyasztás. A napi minimális szükséglet 60 mg, de ez éppen csak annyira elég, hogy ne alakuljon ki skorbut. Ha megfelelő mennyiségben fogyasztjuk, akkor a következő jótékony hatásokról számolhatunk be:

-A legfontosabb talán, hogy fokozza az immunrendszer működését, mely a téli hónapokra való felkészülésben lehet igen hasznos. Néhány grammnyi csipkebogyó fogyasztásával már biztosak lehetünk afelől, hogy felvérteztük szervezetünk védőbástyáit a hideg hónapok kellemetlenségeivel szemben.
-Növekedik a fehérvérsejtek száma, ami azért jó, mert ezek a sejtek felelnek a testünket támadó kórokozók szembeszállásáért.
-Nélkülözhetetlen a bőr kollagénjének képződéséhez. Ha nem akarsz töredezett és száraz bőrt, akkor gondoskodj megfelelő C-vitamin pótlásról!
-Gyorsul a fogíny, a csontok, fogak, vérerek fejlődése, gyógyulása, megújulása.
-És még egy sor másik nagyszerű hatás! Például még a rákkeltő anyagok káros hatásaival is képes szembeszállni!

A C-vitamin túladagolásról

Nehéz egészségkárosító hatásokat elérni C-vitamin szedésével, de nem lehetetlen: a zsíroldékony vitaminokkal ellentétben nem halmozódik fel a zsírszövetben, hanem a felesleges mennyiség vizelettel távozik a szervezetből. Ám napi 4 grammot meghaladó mennyiséget nem ajánlott fogyasztani belőle, mert elképzelhető, hogy a kémiai átalakulás miatt elősegíti a vesekövek kialakulásának esélyét.

Források:

http://www.webbeteg.hu/cikkek/egeszseges/1877/a-c-vitamin-elonyok-es-artalmak

https://hu.wikipedia.org/wiki/Skorbut

https://hu.wikipedia.org/wiki/Aszkorbinsav

2017-12-25T14:29:39+00:00
NE MARADJ LE:)
Iratkozz fel hírlevelünkre!
Hamarosan indul a webáruházunk rengeteg finomsággal és nyitási akciókkal. Ha nem akarsz lemaradni, akkor iratkozz fel, hogy az elsők között értesülhess.
Feliratkozok
Semmit nem kockáztatsz, mert bármikor leiratkozhatsz
close-link
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.